چاپ
دسته: blog
بازدید: 550
گیربکس چیست

گیربکس چیست؟ ، گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه می باشد.

ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرارش دهیم. دو دلیل برای اهمیت بالای گیربکس وجود دارد؛ اول آنکه هر موتوری دور محدودی داراست و بیشتر از آن نمی تواند کار بکند و نکته دوم گشتاور معینی است که هر موتور با با حداکثر دور خود می تواند بکند. گیربکس یا در عمل سیستم انتقال قدرت به موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود.

 

مهم ترین انواع گیربکس های دستی


جعبه دنده های غیر اتوماتیک از نظر عملکرد، 2 نوع هستند. در خودروهای امروزی، می توان دنده ها را بدون ترتیب تعویض کرد و مثلا گیربکس را از دنده ی 2 به دنده ی 4 رساند؛ اما بسیاری از مدل های قدیمی و موتور سیکلت های مدرن، از جعبه دنده های ترتیبی استفاده می کنند. تعویض دنده با گیربکس های ترتیبی، ساده تر است و فقط به راننده اجازه می دهد تا یک دنده بالاتر یا پایین تر انتخاب کند. این مدل، امروزه برای موتور سیکلت ها و خودروهای مسابقه ای، کاربرد دارد.

 

مزایا و معایب گیربکس های دستی و اتوماتیک


فراتر از راحتی راننده در خودروی مجهز به جعبه دنده خودکار، تفاوت مهمی در عملکرد خودرو با گیربکس دستی یا اتوماتیک وجود دارد. به عنوان مثال، اگر خودروهایی با شرایط فنی یکسان و جعبه دنده های متفاوت داشته باشیم؛ با گیربکس های دستی می توان به شتاب گیری بهتر و مصرف سوخت کمتر رسید، این موضوع، به وضوح در بروشورهای رسمی خودرو سازان برای مدل های مختلف، اعلام شده است. علاوه بر این، قیمت نهایی و هزینه ی تعمیر گیربکس های دستی هم کم تر از نمونه های اتوماتیک خواهد بود. افزایش ایمنی و تمرکز راننده بر جاده، دیگر نکته ی مهم در گیربکس های اتوماتیک است. با آزاد بودن دست ها و قرار گرفتن آن ها روی فرمان، حواس پرتی راننده برای تعویض دنده، رفع می شود.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه می باشد. ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرارش دهیم. دو دلیل برای اهمیت بالای گیربکس وجود دارد؛ اول آنکه هر موتوری دور محدودی داراست و بیشتر از آن نمی تواند کار بکند و نکته دوم گشتاور معینی است که هر موتور با با حداکثر دور خود می تواند بکند.