نکاتی که در هنگام رانندگی در برف و یخبندان باید به آنها توجه کنیم

نکاتی که در هنگام رانندگی در برف و یخبندان باید به آنها توجه کنیم، رانندگی در مه و برف و باران و یخبندان نیازمند تدابیر و مهارت های خاص در هدایت خودرو است. قبل از ورود به فصل سرما و قبل از روبه رو شدن با این مدل از پدیده های جوی، حتما باید خودرو را از لحاظ تجهیزات، مجهز کنید و بعد روی مهارت های خود برای رانندگی در شرایط برفی تمرکز کنید. در این مطلب قصد داریم به شما نکاتی را در مورد رانندگی در برف و یخبندان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواظب باشید در برف گیر نکنید!

اگر در برف گیر کردید، عصبی نشوید و با گازدادن بی‌دلیل، چاله را عمیق‌تر نکنید. سعی کنید با چند بار عقب‌وجلورفتن، مجدداً حرکت کنید. بهتر است برف مسیر را با کمک بیلچه تا حدودی پاک‌کنید تا لاستیک‌‌ها با سطح زمین اصطکاک پیدا کنند. ریختن شن و نمک نیز در این امر کمک می‌کند. اگر نه بیلچه داشتید و نه شن و نمک، از کفی خودرو به‌عنوان آخرین تیر در ترکش استفاده کنید و آن را زیر لاستیک قرار دهید. اما اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها مؤثر واقع نشدند، تنها راه باقی‌مانده، درخواست کمک است.

زمانی که در انتظار امداد هستید، در ماشین بمانید تا نیروهای امدادی راحت‌تر شما را پیدا کنند. در صورت طولانی‌شدن زمان انتظار، به‌طور پیوسته از بخاری استفاده نکنید و در بازه‌های زمانی مشخصی برای رفع برودت هوا، آن را روشن کنید. به‌هیچ‌عنوان در سرما نخوابید؛ چون احتمال مرگ وجود دارد.   

کاربرد دکمه برف یا * چیست؟

دکمه برف یکی از کلیدهایی است که در کنار دسته دنده برخی از خودروهای اتوماتیک نظیر پژو 207 یا اچ سی کراس با علامت * قابل مشاهده است. این دکمه برای رانندگی در شرایط برف و یخ بوده و باعث می شود حرکت اتومبیل با دنده 2 شروع شود؛ علاوه‌بر این با انقال کمتر قدرت  به چرخ‌های محرک باعث عدم بکسواد و لغزش خودرو می‌شود.

نکات رانندگی در برف با ماشین‌های اتوماتیک

به‌طورکلی، رانندگی با چنین شرایطی با ماشین‌های دنده‌ای کار راحت‌تری است. چون ‌می‌توان تصمیم گرفت که چه میزان از قدرت موتور برای به‌حرکت‌درآوردن خودرو لازم است؛ اما به این معنا نیست که ماشین‌های اتوماتیک در برف ناتوان هستند.در ادامه رانندگی در برف با دنده اتوماتیک را بررسی می‌کنیم.

در بیشتر ماشین‌های روز و مدرن اتوماتیک، حالتی به نام Snow Mode وجود دارد که شرایط را برای راننده هنگام رانندگی در برف آسان‌تر می‌کند. به زبان ساده، Snow Mode یا حالت برفی، از هرزگشتن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.  

اما اگر خودروی شما به این قابلیت مجهز نیست، باید برای رانندگی در برف، دنده را به‌جای حالت D، روی L یا 2 قرار دهید. در حالت D، تمام دنده‌ها درگیر هستند. حالت L، یعنی شما اجازه نمی‌دهید دنده از یک بیشتر شود. دنده‌ 2 در گیربکس‌های اتوماتیک نیز به این معنا است که دنده‌ خودرو به 3 هم نرسد و 2 نقطه‌ آخر باشد. در بیشتر مواقع، بهتر است که دنده‌ خودرو را روی 2 بگذارید. اگر گیربکس اتوماتیک شما تیپ‌ترونیک باشد، یعنی روی آن علامت + و – وجود داشته باشد، کار راحت‌تر است و می‌توانید به‌صورت دستی دنده را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مسائلی مانند به‌آرامی گازدادن و با احتیاط تمام ترمزکردن، در مورد ماشین‌های اتوماتیک هم صدق می‌کند.

رانندگی در یخبندان

افرادی که اسکی کرده‌اند، می‌دانند که اگر کنترل اسکی را روی برف سخت در نظر بگیریم، کنترل اسکی روی یخ طاقت‌فرسا است. این مسئله، در مورد رانندگی و ماشین هم وجود دارد. هر نکته‌ای از نکات مهم رانندگی در برف، در مورد رانندگی بر روی یخ اهمیت چندبرابر دارد. بدترین نوع یخ، یخی است که از انجماد مجدد آب به وجود می‌آید و دیده نمی‌شود.