بررسی موتورهای EF7 و XU5 پژو 405
بررسی موتورهای EF7 و XU5 پژو 405

بررسی موتورهای EF7 و XU5 پژو 405، همان‌طور که استحضار دارید، تنوع خودروهای تولید داخل در ایران چندان گسترده نیست و ازهمین‌رو، کمیت پیشرانه‌های موجود در آن‌ها نیز بازه وسیعی را دربرنمی‌گیرد. در حال حاضر، حدود چهار تا پنج نوع قلب تپنده مختلف در پرفروش‌ترین محصولات داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بعضی از آن‌ها، به‌طور کامل تولید داخل هستند و برخی دیگر نظیر پیشرانه تندر ۹۰ به‌صورت مشترک و با همکاری کمپانی مادر ساخته شده‌اند و روی خودروهای تولید داخل نصب می‌شوند.

موتور ملی یا EF7

موتور ملی یکی دیگر از بهترین موتورهای خودروهای ایرانی به شمار می‌آید. در سال 1383، شرکت ایپکو (IPCO) تصمیم گرفت تا در پروژه‌ای به نام EF7، زمینه طراحی و تولید قلب تپنده ملی را فراهم کند. پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V آلمان، ایپکو موفق شد در اسفند سال 1385 از اولین نمونه پیشرانه EF7 رونمایی کند. این قلب تپنده چهارسیلندر ۱.۷ لیتری 16سوپاپ، هم اکنون درون سینه مدل‌های مختلفی هم‌چون سمند، دنا و دنا پلاس می‌تپد. حداکثر توان خروجی آن، به ۱۱۳ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور می‌رسد و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۱۵۵ نیوتن‌متر در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور اعلام شده است.

پیشرانه EF7 از لحاظ توان فنی نسبت به سایر پیشرانه‌های مشابه خودروهای داخلی، برتری دارد؛ اما پیچیدگی فنی بیشتر، فرایند نسبتا دشوار تعمیرات آن به‌علاوه قطعات یدکی تقریبا گران‌تر، سبب شده است تا در رتبه سوم این دسته‌بندی جای گیرد.

موتور پژو ۴۰۵ – XU7

یکی دیگر از بهترین موتورهای خودروهای ایرانی مربوط به خودرو 405 است. این پیشرانه یکی از قدیمی‌ترین موتورهای موجود در بازار ایران است و بعد از بازنشسته‌شدن پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس، هم‌چنان در برخی مدل‌های سمند و پژو پارس انجام وظیفه می‌کند. XU7 Engine از نوع هشت‌سوپاپ است و فناوری تنظیم سوپاپ‌های آن به‌صورت غیرهیدرولیک یا شیم‌بندی عمل می‌کند؛ درنتیجه، ازلحاظ نرمی کارکرد و تولید سروصدا نسبت به سه پیشرانه دیگر در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. البته پیشرانه XU7JPL3 پژو حداکثر گشتاور تولیدی خود را در دور پایین‌تر ایجاد می‌کند؛ بنابراین، ازلحاظ شتاب‌گیری اولیه شرایط بهتری نسبت به نزدیک‌ترین رقبای خود یعنی اینجین ۱۶سوپاپ TU5 و EF7 دارد.

لوازم‌یدکی این پیشرانه با قیمت مناسب در سراسر کشور و تمامی فروشگاه‌های قطعات خودرو به‌وفور یافت می‌شود و تمامی مکانیک‌ها نیز با شیوه‌های مختلف تعمیر این Engine آشنایی کامل دارند. این موارد جزو نقاط قوت پیشرانه 1761 سی‌سی پژو ۴۰۵ تلقی می‌شوند؛ اما در صورتی که بخواهیم به نکات منفی آن نیز اشاره کنیم، باید از مصرف سوخت بالا و میزان خرابی بیشتر آن نام ببریم؛ به‌ویژه، سوختن واشر سرسیلندر در این پیشرانه بیش از سایر اینجین‌های هم‌رده رخ می‌دهد.

ناگفته نماند که حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه xu7 پژو، به ترتیب برابر با ۱۰۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور و ۱۵۳ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بر اساس اعلام رسمی سایت ایران خودرو، حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود؛ اما در عمل، با مصرفی بیش از این مقدار مواجه خواهید بود.