بررسی دو موتور K4M رنو ال 90 و TU5 پژو 206
بررسی دو موتور K4M رنو ال 90 و TU5 پژو 206

بررسی دو موتور K4M رنو ال 90 و TU5 پژو 206، موتور خودرو یا پیشرانه، حکم قلب خودرو را دارد و در صورت  عدم کارایی مناسب، می‌تواند بر طول عمر خودرو تأثیر مستقیم بگذارد. درصورتی‌که قوای محرکه اتومبیل توسط پیشرانه یا هر نوع وسیله تامین‌کننده نیرو فراهم نشود، اساسا فلسفه وجودی آن نیز بی‌معنی خواهد بود؛ زیرا اگر اتومبیل نتواند حرکت کند، مسلما فرق چندانی با یک اتاقک مبله نخواهد داشت! اهمیت سطح  کیفی، توان خروجی، سطح آلایندگی و نحوه عملکرد Car Engine بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه مشتریان سعی می‌کنند تا خودرویی با بهترین نوع پیشرانه را، برحسب نیاز و شرایط خود برگزینند. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورهای خودروهای رنو ال 90 206 تیپ 5بپردازیم، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه بشید.

موتور رنو ال ۹۰ – K4M

پیشرانه K4M رنو، یکی از بهترین موتورهای خودروهای ایرانی موجود در بازار داخلی است که علاوه بر تندر ۹۰، در محصولاتی هم‌چون رنو ساندرو معمولی و استپ‌وی، پارس تندر، تندر پلاس و رنو مگان ۱۶۰۰ نیز حضور دارد. این پیشرانه چهارسیلندر، معادل ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۷۵۰ دور در دقیقه ایجاد می‌کند و به دلیل نظارت دقیق شرکت رنو بر فرایند تولید آن، کیفیت قطعات و مونتاژ این قلب تپنده در سطح بالاتری نسبت به سایر محصولات مشابه قرار دارد. از طرفی، قدرت مناسب پیشرانه و وزن نسبتا پایین خودرو ال نود سبب شده است تا پیشرانه K4M رنو شتابی معادل ۱۰.۲ ثانیه برای تندر ۹۰ رقم بزند و آن را به خودرویی تقریبا چالاک در این بازه قیمتی تبدیل کند.

این پیشرانه علاوه بر توان فنی مناسب، از نظر مصرف سوخت نیز رتبه‌ای متعادل برای خود فراهم آورده است؛ چراکه میانگین مصرف سوخت آن در جاده‌های بین شهری تنها ۵.۶ لیتر برآورد می‌شود؛ مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه نیز ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که در قیاس با پیشرانه‌هایی نظیر XUM، XU7 و… مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد.

بنابراین افرادی که به دنبال یک پیشرانه نسبتاً کم‌مصرف با سطح کیفی مطلوب و استهلاک کم می‌گردند، می‌توانند به اینجین K4M رنو اعتماد کنند. البته ناگفته نماند که در صورت خرابی این پیشرانه، قطعات آن نسبت به محصولات مشابه اندکی گران‌تر هستند و هزینه تعمیر بیشتری برای مالک خودرو به دنبال می‌آورند.

موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵- TU5

در ادامه مقاله بهترین موتورهای خودروهای ایرانی به سراغ پژو 206 تیپ 5 خواهیم رفت. پیشرانه tu5 پژو یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتر است که از لحاظ کارایی، مصرف سوخت و کیفیت، عملکردی قابل‌قبول را ‌از خود به نمایش می‌گذارد. این پیشرانه ۴سیلندر تنفس طبیعی، علاوه بر پژو ۲۰۶ هاچ‌بک، در دانگ‌فنگ H30 کراس، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو 405 SLX، پژو ۲۰۷، پژو پارس LX و رانا نیز انجام وظیفه می‌کند؛ هم‌چنین نسخه ارتقایافته این پیشرانه در محصول جدید کی ۱۳۲ ایران خودرو هم مشغول به خدمت خواهد شد.

حداکثر قدرت TU5 Engine، معادل ۱۰۵ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه است و بیشینه گشتاور آن نیز به رقم ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. عملکرد نسبتا نرم و کم‌صدا به‌علاوه مصرف سوخت پایین، از نقاط قوت قلب تپنده TU5 به شمار می‌روند؛ این پیشرانه، به طور معمول تنها ۵.۴ لیتر در جاده‌های بین‌شهری سوخت مصرف خواهد کرد و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برابر ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر ارزیابی شده است. اکثر مشتریان به دلیل همین مصرف سوخت پایین، عملکرد نرم وکم‌صدا و استهلاک کم، پیشرانه TU5 پژو را نسبت به سایر موتورهای اقتصادی موجود در ایران ترجیح می‌دهند.

با ما همراه باشید تا در مقاله بررسی موتورهای EF7 و XU5 پژو 405، به بررسی دو موتور پرکاربرد در ایران بپردازیم.